Въпреки простите си правила, играта е сложна и комплексна, дори повече от шаха, и продължава да е източник на вдъхновение за математически изследвания. Броят на вариантите за разиграване при Го е огромен и това затруднява създаването на компютърна програма, която да е силен играч. Първата победа на компютърна програма срещу професионален играч на дъска 19x19 е реализирана едва през 2016г.
Цел на играта: Всеки от двамата играчи се стреми да загради възможно най-голяма “територия” от игралното поле.
Играта съдържа:
- Игрално поле с мрежа 9х9 (23х23 см.), което се сглобява от 4 части като пъзел
- 82 копчета в два цвята – по 41 от цвят
- Упътване и примери на български език
Стандартно, Го се играе на решетка 19х19, но начинаещите играчи започват с поле 9х9. Тъй като нашите игри са създадени с поглед към по-младите играчи, сме избрали решетка 9х9.
Цел на играта: Всеки от двамата играчи се стреми да загради възможно най-голяма “територия” от игралното поле.
Брой играчи: 2
Възраст: Играта е подходяща за деца над 5 години.
Правила:
Всеки играч си избира цвят копчета, с който ще играе. Започва по-младият играч и след това играчите се редуват като играчът на ход поставя едно копче в своя цвят на пресечна точка от решетката на игралното поле.
Играчът на ход може да играе и “пас” като пропусне реда си.
Веднъж поставено на игралното поле, копчето не може да бъде местено на друго място на дъската. То обаче може да бъде “пленено”, като в такъв случай се маха от игралното поле и става “пленник” на противниковия играч.
Съседни по хоризонтала и вертикала копчета образуват “верига”, която след това не може да бъде разделяна. Веригата може да има произволна форма и се третира като едно цяло. Съседни по диагонал копчета НЕ образуват верига.
“Свобода” се нарича свободна пресечна точка, която е съседна по хоризонтала или вертикала на едно копче или верига копчета. Основен принцип в Го е, че една група от копчета трябва са има поне една “свобода”, за да остане на игралното поле.
1 “верига” от 4 черни копчета, която има 5 свободи (отбелязани с квадратчета в черно).
2 “вериги” от по 2 бели копчета, всяка с по 4 свободи.
Когато едно копче или верига от копчета бъдат заградени от противникови копчета от всички страни по хоризонтала и вертикала, те се смятат за “пленени” и се махат от игралното поле – стават “пленници” на другия играч.
Черно копче, поставено на мястото, означено със звездичка, ще “плени” белите копчета и пленниците ще бъдат отстранени от игралното поле, а заетите от тях позиции ще станат “територия” на играча с черните копчета.
При това разположение, играчът с белите копчета НЕ може да играе на позицията, означена със звезда. Този ход би бил “самоубийство” и не е позволен.
Ако, обаче, всички останали “свободи” на черните копчета са заети, тогава “белият” може да играе на позицията, означена със звездичка и тогава той ще “плени” всички черни копчета и ще завземе заетата от тях територия.
В тази ситуация белият би могъл да “плени” черните копчета само ако играе и на двете звездички. Това обаче е невъзможно (ходът би бил “самоубийство”) и затова черните копчета са в безопасност – те са “жива” група. Позициите, означени със звездички, се наричат “очи”. Група, която има две или повече “очи” не може да бъде пленена.
Една група копчета е жива, ако противникът не може да я плени, независимо как я атакува. Съответно, група е мъртва, ако противникът може да я плени, независимо как се защитава играчът.
Определяне на резултата:
Играта приключва, когато двамата играчи последователно играят “пас” - т.е. никой не желае да направи ход.
След като играта приключи, от полето се премахват всички “мъртви” вериги и групи – те стават пленници на противниковия играч. (Ако не можете да прецените дали една група е мъртва или не, просто продължете да играете, докато тя бъде пленена или се окаже, че е “жива”.)
Всеки играч получава по една точка за всяка празна позиция в територията, която е заградил и по една точка за всеки “пленник”, който е взел. Победител е играчът с най-много точки.
Играчът с черните копчета е заградил територия от 15 празни позиции (5 в горната част на полето и 10 в долната част).
Територията включва и позицията, означена със сив ромб, където е имало бяло копче, “пленено” от играча с черните копчета.
Следователно, “черният” играч има 16 точки – 15 от заградената територия + 1 пленник.
Играчът с белите копчета е заградил територия от 17 празни пресечни точки и следователно има 17 точки.
Победител е играчът с белите копчета.
Играта Го възниква в Китай вероятно през 2 хилядолетие пр.н.е., като около създаването й съществуват много легенди. Споменава се от Конфуций през 6 век пр.н.е.
Най-голяма популярност придобива в Япония – отначало изключително в императорския дворец и сред аристокрацията; основани са школи, които да преподават Го.
През 19 век играта се разпространява на запад и в момента много европейски страни, включително и България, имат свои Го федерации.
Го е стратегическа настолна игра, като шаха. В същото време двете игри са доста различни – правилата на Го са по-прости от тези на шаха, но дават много повече възможности. За първия ход в шаха има 20 варианта, а за Го първият играч може да избира между 361 възможни хода и това богатство от варианти за избор продължава през цялата игра. Затова, освен стратегическо мислене, Го изисква и много повече интуиция, въображение и креативно мислене.
Играта продължава да е предизвикателство за специалистите в областта на изкуствения интелект, защото изисква много повече елементи, които наподобяват човешкото мислене, отколкото шаха.
Конане или Хавайски шашки
Конане (Konane) е забавна стратегическа игра от Хавайските острови, която може да се играе на същото игрално поле с 64 от копчетата в комплекта.
Боен строй - Lines of Action
Това е една сравнително "млада" стратегическа игра - за пръв път правилата й са публикувани през 1969.
Тя има специфични и интересни правила, които я отличават от другите игри.
Правилата й са прости, но самата игра е комплексна, със сложни стратегии и представлява предизвикателство за малки и големи.
Petteia - Камъчета
Petteia е стратегическа игра на древните гърци, която също може пробвате с игралното поле и 32 от копчетата.
Правилата на игрите може да изтеглите оттук: Конане, Petteia и Боен строй.
Доставката се извършва в рамките на 2-4 работни дни в зависимост от избраните продукти, начин на плащане и вид куриерска услуга. Поръчки, направени след 14:00ч. се обработват на следващия работен ден.
Моля, имайте предвид, че при избор на плащане по банков път избраните от вас продукти ще бъдат предадени на куриер след превеждане на общата сума на поръчката по посочената на сайта банкова сметка.
Доставката може да бъде извършена от Speedy или Econt по ваш избор.
Цената на доставката зависи от размерите и теглото на избрания продукт, посочения от вас адрес и избора на куриерска услуга - куриерска компания и вид услуга (до врата или до офис на куриерска фирма), както и начина на плащане (наложен платеж или банков превод).
За поръчки на стойност над 100 лв. доставката е БЕЗПЛАТНА!
Освен доставка с куриерска компания, имате възможност да вземете сами поръчката си от склад в гр. София, ж.к. „Младост 2“. Вземането на поръчката от склад е БЕЗПЛАТНО.
Можете да платите закупените от www.Znaiko.bg продукти по един от следните начини:
Получател: НИГАНИ ООД
Банка: УНИКРЕДИТ БУЛБАНК АД
IBAN: BG05UNCR70001520104537
BIC: UNCRBGSF
Молим, в Основание за плащане да посочвате номера на поръчката си с цел по-лесна обработка!
При избор на плащане по банков път избраните от вас продукти ще бъдат предадени на куриер след превеждане на общата сума на поръчката по посочената тук банкова сметка.